>

Sunday 1 September 2013

Kegemukkan


Assalamualaikum

Huh! mengah mengah mengah. Baru lepas naik tangga. Fuhhh dia punya letih mcm Jogging 5 x padang. Padahal baru 2 tingkat naiknyaaaaa.

Malam baru2 ni lepak makan mlm dengan best friend isma. Isma ada sekali la. Standed la mkn nasi berlauk. bukannya bnyk pun. Ade 4 jenis lauk je pun. Aku konon diet makan sup je. Sup perut la tapi muhahahaha..berganda ganda kot lemaknya.. diet la sgt!

Dah balik makan tu, jam 11 mcm tu masuk wassup from best friend isma ni tadi

'Napa gemuk dah sekarang'

aku baca pastu gelak. Wak lu gemuk. Tapi memang mcm pinggan dah bulatnya. Aku tak de kecik kecik hati sebab memang betul pun. *sedar diri ini tak hot*  Lagipun dengan best friend isma ni memang dah kenal lama dah. Lupa pulak aku bgtahu nama dia Ragasegaran. Dia ni  india alim. Bila ckp on the phone dgn dia sebelum nak say bye bye dia mesti pesan jgn lupa solat. Dlm kad birthday pun dia tulis jgn tinggal solat. Terbaik!!...alim alim... member muslim aku pun tak pernah pesan mcm tu. Cuma mana hati dia belum tergerak nak peluk islam. Apakah motip blog ini? 


Pic dicilok dari stalk FB isma. Beria Raja pakai full set baju melayu. Ensem sikit dari Hussain Bolt kan. Ada siapa berkenan di hati? 

Berbalik pada kegemukkan tadi tu kan, bulan puasa tu hari aku timbang dah 54kg. Now naik pulak 56kg. What??!! Why this happened to me yg punyalah cermat sgt mkn masa raya. Ambil sejemput sejemput je. Open house kot puncanya aku jadi tambun ni. 

Oleh itu aku guggle tips utk menurunkan berat badan *sebab risau kot dah gemok sok baru nak nyesal*. Paling tak logik 'Turunkan berat badan dlm masa 24 jam'. Wahh aku memula mcm nak seronok tp aku tau ni mesti ntah hape hape. Sekali kau keluar bahasa indonesia terus. Boleh la paham jugak. Dia ckp 'ayo bangkit dari sofa dan banyak bergerak'- yg ni selalu je aku buat. Dah kat rumah tu mana ada duduk setempat. Metilah bergerak tgk anak. Budak berdua tu bukan boleh tinggal biar duduk dlm bilik tak tgk tgk. Mesti ada je salah 
orang menjerit,  tak pun dua dua menjerit. 

'sering makan porsi kecil'- yg ni mcm susah nak follow. mana cukup wei sumbat porsi kecik dlm perut ini.  aku suka yang big big. Tak main la small small

'Cara makan yang benar' - Selain dari waktu makan yg betul, jgn makan kudap kudap buat kunyah kunyah. Yg ni selalu isma lah buat. Mkn kacang goreng, kuachi, kerepek segala jenis. Ya memang cara berbaloi menghabiskan duit dan menternak lemak. 

kesimpulannya nak jadi mcm beruang gempal atau kerengga merah? 



4 comments:

Unknown said...

Akak mula-mula kawin 48kg aje. Sekarang dah 65. Ha .. apa nak dikata. Makan tak banyak. Exercise pun selalu, (kerja rumah mana pernah habis). Ada satu blog kesihatan tu cakap, bila dah berusia metabolisme semakin rendah. Walau makan sikit, badan tetap juga montel.

Unknown said...

Sama dgn sy berat masa anak dara and sebelum nikah... Nangis tau sekarang susah benor nak kurusnya.. Selaur jeans jgn ckp lah lagi tak muat...masuk tang peha sangkut terus

Cikrosecute said...

akak mula2 kawin berat 47...sekarang 60 lebih kot...tak timbang lagi...

Unknown said...

Tapi kak Rozliza menten. cantik

 
copyright of This Is Just Anak Abdullah since 2013.Design by Anak Abdullah