>

Tuesday 10 September 2013

Menjawab Soalan Maut - Biler Nak Khawin? Biler Nak Ada Anak?


Assalamualaikum

Situasi A

Kawan perempuan / Lelaki BZ bodi : Ko bile nak kawin? Tak teringin nak ada famili sendiri kerr?

Lelaki atau perempuan tak kawin lagi : Bulan 12 ni. Tahun je tak tau lagik

Situasi B

Makcik kepohchee sgt : Ni bile nak ada anak ni? *usap usap perut*

Perempuan tak pregnant lagi : Errrmm Tak tahu la cik. Tu kena tanya Allah sebab Dia yang tahu masa yg terbaik utk saya * senyum paling berseri sekali* 

Makcik kepohchee sgt : *diam dgn sendirinya*


Situasi Haidar Abdullah 

Setelah 2 tahun kawin dan gugur 2 kali

Pakcik sebelah isma : Belum lekat lagi? Tak usah merancang. Rancang2 nanti terus tak dpt

Haidar Abdullah bajet cute dan kerempeng : Bukan kita x mau anak,  dah takde rezeki lagi. Susah la tipikal melayu kita ni.  Kalau tak sibuk hal orang,  mau kena stroke kot.  Geram!! *tp dalam hati jer lah*

Tak boleh ke kita semua, KITA SEMUA ORANG MELAYU, fikir sesuatu kejadian tu dengan secara positif dan redha dengan qada' dan qadar Allah? 


Uolls know, situasi2 kat atas ni memang pedih bernanah telinga orang dok tanya tanya. Memang masa tu dengar je member office dan best friend pregnant rasa tensyen. Aku ajar diri sendiri bila tau sedara atau kengkawan pregnant jgn stress but happi for them.

Sampailah aku pregnantkan Irish utk kali ke-3, memang aku rahsiakan dari member-member kecuali Zaimah only sebab dia yg tolong belikan pregnancy test dan zasss aku terus check kat jamban office. 

Tak nak kepoh kepoh sebab ada 2-3 orang member office dah lebih 5 tahun kawin tak ada anak. So sgt sgt sgt faham dan jaga perasaan diaorang tak nak diaorang terasa sebab aku dah rasa perasaan mcm tu. 

Aku selalu bgtau mak jangan tanya soklan bila nak kahwin pada member aku, sgt sensitif, sama sensitif dengan soklan utk org yg dah lama kahwin tapi belum ada rezeki anak sendiri atau sudah berumur 60 tapi belum pergi haji lagi. Alhamdullilah, mak aku bukan jenis mami jarum dok BZ bodi hal orang. Even masa aku tak ada baby lagi sikit sedetik pun famili tak pernah tanya langsung bila nak pregnant. 



Siapa yg pernah dpt soklan cepuemas mcm ni, anggap je la concern dia org pada diri kita ...

No comments:

 
copyright of This Is Just Anak Abdullah since 2013.Design by Anak Abdullah