>

Monday 26 August 2013

Geliga Lipan


Assalamualaikum

Tok Mat (Ayah aku)  pernah suruh tolong dia guggle pasal geliga lipan. Pernah tau geliga lipan? Aku ni 1st time la dengor. Geliga tu aku tau la.. mcm aku juga wahahahaha.
Aku bab bab suruh search dlm internet mmg aku suka. laju je buat. Aku bengang gile main candy crush tak lepas-lepas level 134, apa lagi zassss aku taip how to cheated candy crust at lev 134. Keluar segala bapak tips siap ade video lagi. Kan senang kerja aku tu. Benda yg kite tak pernah tahu boleh explore. But still.... stuck kat level ni like foreverrrr. member-member dah level dua ratus lebih! giler hebat. Korang terlalu bijak atau aku terlalu budus? aaahh kite putus candy crush. 

Ade pernah aku search member aku nama siti maria. Sekali dia keluar haaaaambik kau punya berlambak nama maria ozawa. Aku kerut dahi  sapo pulak si maria ozawa ni.  Femes apesal pulak minah ni aku tak pernah dengor pun nama dia. Click satu page nama dia  rupenyer minah ni..........perrrghh  tak mampu aku nak cerita, nak tau korang gugle la sendiri
Berbalik  pada cerita gelipan lipan tadi kan, ini yg aku jumpe ;
Tergolong sebagai sejenis serangga berbisa yang mempunyai banyak kaki, ada cerita rakyat menyebut ‘sehingga naga pun turut takut akan serangga kecil’ ini kerana kepantasan dan bisanya. 
“Ada empat jenis geliga lipan, iaitu yang terdapat di kepala lipan dan dinamakan mahkota, di dalam perut, terdapat di antara sengatnya dan yang terakhir dan dikira paling berharga ialah yang terdapat di dalam mulutnya. 
“Ia dikatakan dapat memancarkan cahaya di dalam gelap.
“Geliga yang berada di dalam mulut lipan biasanya ditemui pada lipan yang mati beragan atau mati tua. 
“Mistiknya, walaupun haiwan tersebut mati dan kering, geliga ini sangat sukar untuk diambil daripada mulutnya. 
“Jika pengambilan secara paksa, geliga tersebut tidak akan memiliki kelebihan, tak ubah seperti butiran manik sahaja. 
“Untuk mengambilnya pula, satu ritual khas perlu dilakukan di mana ia disertai dengan zikir dan sehelai kain merah ditadah untuk menyambut geliga tersebut.
“Ritual ini dikatakan mampu menyerap khasiat raja lipan ke dalam geliga.
Ape yg aku paham geliga tu adalah sejenis batu yg dapat drp mulut lipan  dan bukan sebarangan lipan ye. Lipan yg terpilih kot.
Rupenyer kawan Tok mat yg aku panggil ayahda dah bagi geliga lipan kat Tok Mat. Bentuk dia bulat berwarna merah, saiz nya kecil lagi drp coin 5 sen. Siap berbalut dengan kain kuning dan ade 5 butir beras dlm tu. Bila kita simpan geliga lipan nanti lipan tu masuk rumah kita tapi ayahda pesan jgn bunuh dia, ambil buang je.
Aku tanya apa sebenar function geliga lipan ni. Mestilah curies kan. Membuak2 nak tahu gt nih. Tok Mat kata utk org berniaga elok simpan geliga ni. Tok Mat tak jawab pun soklan aku. Tapi sebab aku pun ade sikit sikit geliga tu kan so bile fikir la kenapa Tok Mat nak simpan.
Ayahda pernah bagi tahu geliga ular lagi power. Bukan sebarangan orang boleh dapat. Power dia macam kau boleh jual dengan harga jutaan ringgit. Bapak! * mata pusing pusing keluar sign $. Dan ada pulak orang sanggup beli... juta pun juta la. Don’t play play haaaaa kite main juta juta okeh *buat mulut senget
Same goes to gelipan lipan tadi, bila simpan geliga ular nanti ular akan masuk rumah kita. Ko tak meloncat dengar. Benda benda mistik ni aku suka ambil berat tapi aku penakut. Disebabkan penakut tak pegang langsung geliga lipan tu. Tengok je.  Adik adik aku siap belek bagai. Amboooi korang. Nak minta share sikit ker?
Family tok mat ni memang ade keturunan mistik la. Baca post yg lepas ni.
Arwah Tok aku,  Mohaiddin (ayah kpd Tok Mat) pandai mengubat orang sakit secara tradisional. Bila dia dah tua dia sakit-sakit Opah Putih nama sebenar (opah aku, Mak Tok Mat) nasihatkan dia buang segala ‘benda-benda’ yg dia ada tu. You know ‘benda-benda’ yg dia belajar tu.
So satu malam tok mohaiddin buat  virtual buang ‘benda-benda’ tu kat sungai perak di kuala kangsar.  Yang paling horror, Mlm tu juga jam 2-3 pagi ‘benda-benda’ tu datang balik ke rumah dia gegar-gegarkan satu rumah , mengamuk sakan ni tuan dia dah buang dia. Dia cakar-cakar dinding luar rumah. seram takkkkkkkkkkkkkk? Mcm adegan dlm filem hantu hollywood gred C.. memang real. 
Esk pagi opah putih aku pergi cari bomoh, ala orang dulu-dulu suka cari bomoh, tuk usir benda-benda yg mengamuk tu.So  mlm tu bomoh menurun ape benda ntah sampai penuh beras berterabur satu rumah . Then baru benda benda tu tak datang mengacau lagi.
Betul kan orang dulu dulu sikit sikit bomoh. Sikit sikit cari dukun. Mungkin masa tu perubatan islam tak banyak dan tak didedahkan lagi mcm sekarang ni. Kalau dpt bomoh yg betul ok la. Kalau dpt bomoh menipu, duit beribu ribu habis, benda tak hilang-hilang.
Tapi kalau aku jadi bomoh, aku nak specialized in lemak. Bomoh gemuk kan badan. korang nak berubat meh la jumpe aku, bomoh haidar Abdullah. Aku boleh kasi free lemak-lemak kat badan aku.


2 comments:

Unknown said...

Dapat satu info tentang geliga lipan dari "google haidar". he..he.. Thanks

Nur haura afeeya said...

Salam

 
copyright of This Is Just Anak Abdullah since 2013.Design by Anak Abdullah