>

Wednesday 26 March 2014

Taksub Bebenor


Assalamualaikum

Uollss...aku ni bukan apa. Aku memang tak suka dengan orang yang taksub sangat dengan supplement ni.

Pastu jual barang kechantekan dah tu gambar cilok dari product orang lain. Motipppp SANGAT??

Ni aku bukan nak kutuk. Tapi aku tengok kawan aku habeskan dekat RM800 untuk makan product yang dutanya adelah Awan Dania ittewww tapi aku tengok muka dia sama jah!!

Kalau RM800x12 = RM9600

Membazer!!

Pastu tu belum supplement yang dekat FB semua orang dok sibuk jual tu. Jadahnya promosi dia pagi tengah hari malam tgh malam kena makan supplement je kerjanya.

Kalau iklan jual hendbeng original, pinggan correll, baju kiddos aku suka! tak beli cuci mata pun dah satu kepuasan gituuuuu

Ni aku nak bagitau ye... Bukannya korang tak boleh makan supplement, Tapi semua benda nak makan kena ada advice doctor. Even vitamin C kalau ko terlebih makan pon ada side effect. Tak percaya ko pegi google sana.

Sama la jugak jangan makan benda2 yang untuk chantek tu sangat tanpa tau LONG TERM effect dikemudian hari.
Memang la semua product kata diluluskan KKM. Takde side effect lah... Silalah baca ingredient pastu cari Long Term effect dia.

Sebab semua orang taksub nak jadi chantek, jadi sanggup perabeh duit beli.

Aku rasa lebih baik back to natural way lagi bagus dari merepek2 ko makan supplement ntah hapa2.

Nak habeskan duit tu suka hati uollss... Aku masa dulu brestfeed kan Iman pon nan hado makan supplement bukan2. Boleh je aku breastfeed kan dia sampai sekarang (dia dah 2 thn 4 bulan, hoih bila boleh wean off nih!). Ni aku tengok makan supplement macam2 tapi 8 bulan jah. Yang penting adelah kerap direct feed dan minum air.

Air ni pon 1 hal aku nak bagitau. Siapa ajar minum air 5 liter sehari?? Lainlah kalau ko lari marathon 10km. Remember just take whatever your body needs. Kata kevin zahari, tengok air kencing uollss...kalau color cerah tu maksudnya air dah cukup. Kalau kuning tu belum cukup.

Kalau ko minum air berlebihan akan overwork buah pinggang. Nanti bila buah pinggan dah overwork. Sendiri mau ingat.

Semua benda ambil secara berlebihan pon tak elok.

Jangan sesekali advise orang minum air banyak2 nak mampos. 5 liter tu ok lagi. Ada yang aku baca suruh minum 7-8 litre sehari. Terus pengsan aku baca!!

2 litre tu dah cukup unless ko lari marathon 10 kilometer air tu akan keluar as peluh. Kalau ko duduk kat aircon sepanjang hari air tu akan keluar as air kencing. Dah kalau asik kencing sebab banyak sgt minum jadinya akan overwork buah pinggang.

Sekian terima kasih

Truly yours
Dr. Haidar Remy Ishak (nama sebenar)


1 comment:

mrspuex said...

hahahaaa..tetibe teringat entry aku pos botol air pepel aku..kikiki..

btol btol aku sokong..bole amek suppliment tp yang penting kene jugak byk minum air sbb ape ape suppliment pon klo x cukup air dalam badan kompom kene efek kt buah pinggang pastu nak slhkan produk itu x elok la..kannn??

lagi 1, sile bersenam dengan kerap utk bakar kalori n buang lelemak..mls nak bersenam pegi soping mall ko window soping sudah..janji berjalan jalan..

btol tak dr haidar remy ishak??

 
copyright of This Is Just Anak Abdullah since 2013.Design by Anak Abdullah