>

Friday 27 March 2015

Astro Kena Potong dan Suami Goyang Kaki Di Rumah (Amboiii Nih!)


Assalamualaikum


Bebaru ni kannnnn??? Jalan2 kat Wangsa Walk. Agent Astro ada bukak booth kat situ. Bila aku lalu depan tu salesgirl tu approach ahkak kiut 

Salesgirl : Rumah akak ada Astro?
Me : Takde. Last year je ada pas tu terus discontinued dah.
Salesgirl : Kenapa? Akak duduk menyewa dengan kawan-kawan ke?
Me : Eh,tak la. Duduk dengan family tapi kitorang memang tak nak Astro dah.
Salesgirl : Kenapa pulak tak nak? Astro kan best.

Erk, perlu ke jawab? Hanya semata-mata ia best, maka wajib ada Astro kat rumah ke? 
 
Astro best ke? Jujur lah memang lah best sampai goyang bontot sebab dpt mcm aku kaki tgk citer berseries like revenge, suits, scandal bagai tu.  Tapi, rumah parents aku ada Astro so bila balik sana, baru layan. Aku pun bukan minat semua channel. Aku setakat layan Diva, Star World, dan  Movies (sikit-sikit - menipu.. lebih sebenarnyer hehe)

Kalau nak suruh layan Astro masa hari bekerja macam sekarang ni, memang takde maknanya. Aku bgtau masa ada astro dulu bukannya aku dpt tgk sangat. Kadang tu bersaing2 ngan anak2. Depa manjang nak tgk disney junior ( High 5 semua season yg sampai aku dh boleh hapal lagu n step menari hoihhh), bila time Isma tgk bola, anak2 dok hulur suh tukar channel pulakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk. Harap ISma bertabah lah! Remote sampai kena sorok pasal irish tu dah tahu tekan Six one Three (#613) So uolls dapat bayangkan bila kat rumah  ada Astro pukul berapa baru aku akan layan Astro eh?


5.30pm - Sampai ke rumah.
6.00pm - Masuk Dapur (kalo tk masak jam2 ni sapu rumah)
7.00pm - Rehat DAN MANDI
7.45pm - Solat
8.15pm - Makan Malam
8.45pm - Start suh anak2 tgk buku dan baca buku. Ajar Irish membaca. Iman menulis. Tapi iman banyak menggelending main
9.30pm - Kemas dapur. Gosok baju kerja dan baju sekolah.
10.30pm - Tengok TV. borak2 ngan Isma
12.00pm - Tidur. Kadang tk tentu gak sebab irish tu mata dia boleh tahan burung antu berjaga sampai jam 1 pagi semata nk tgk big heroes T________T


Berape lame je tengok TV? Honestly, bukannya tgk sangat pun. Banyak yg terlelap. Rasa macam no point kami sambung semula Astro sebab tak tengok sangat. Kat TV biasa pun banyak drama menarik tiap-tiap malam. Salah satunya nasuhaaaaa (ohh abg fattah amin ku yg sado! kecik besor kecik besor je aku pandng dia. hotttttt sgt ko ni dh kenape!!) 

So takde hal la kalau takde Astro. Nak tgk movie beli je DVD cetak rompak (yes jgn tiru cara aku tk menyokong original heh.. mahal kottt.. ngan GST lg nieh) nanti kami tgk sama2 laki bini.

Tengok jadual kat atas tu,aku rasa penat. Pfff. Orang kata, seorang isteri kerjanya takkan habis hingga ke saat dia melelapkan mata di malam hari. Betul ke? 

Betul kot. Tapi tak bermakna seorang suami goyang kaki lepas balik dari kerja kan? Aku bersyukur sebab isma ada lah vitamin rajin dia tu.  Erk, mungkin sebab aku paksa delegate kerja kot. Hahahaha. Terima kasih Bie sebab rajin tolong saya... rajin basuhkan kain tiap-tiap malam, sidai dan angkat sekali.Nahh ni dia pesanan khidmat masyarakat - Kalau boleh tolong lipatkan sekali yeh? Dah SEBILIK tak berlipat? aduhhh sape kena buat tuuuuuu *nangessss* . 
Kadang memalam sebelom sleep dia sapu ruang tamu. Sapu saje tak pe ye. Ni sekali sapu ngan lego2 kecik2 sepah atas lantai tu cedok masuk dlm bakul mainan panglimas. Nanges bini tgk. Yg bini ni gigih la tonggeng2 kutip sebijik2 lego tu. Yg dia sederappp sapu terus! Geram nak kunyah kot?

I think it's important to share responsibilities. Takot bini tak boleh nak bahagi masa pada keluarga. OT tgh malam lagi. Dah penat seharian dari pagi sampai ke nak tidur, mana ade mase menggentel dah?  Ecececececc. 

Kalau seorang isteri boleh sama-sama keluar mencari rezeki, apa salahnya seorang suami menolong isteri di rumah. Aku teringat seorang ustaz berkata dalam program Semanis Kurma. Katanya, seorang lelaki akan menjadi rajin atau malas, bergantung pada cara dia dididik. Jika kita mahu anak lelaki kita rajin, suami kita kena rajin. Anak akan jadikan bapa sebagai role model. Kalau dia tengok bapa dia jenis goyang kaki tak tolong mak, si anak juga berpotensi untuk menjadi seorang suami yang goyang kaki tak tolong isteri. Bagi dia, itu bukan tanggungjawab dia. Sebenarnya, kita boleh je slow talk dengan suami kita (in case dia jenis goyang kaki). Minta tolong dia. Lama-lama suami akan ringan tulang, memahami dan ia akan menjadi rutin. Kalo tak jalan jugak,  rajin2 lah baca selepas solat 100 kali, Ya Latiff...Ya Latiff....Ya Latiff :)

Lagi? Ok. Since isma dah semakin kurus badan dia, terus aku rasa aku dah mok mok. Pastu stress lepas bersalin kena nekad kurus. Lepas tu asyik cepat penat. Yer laaaaaa mana tak penat dah debab kan? Isma asal pakai baju seluar mesti cakap saya dah kurus kan? sambil tunjuk seluar dah boleh kancing. Dulu tak boleh kancing sendat pun
pakai jugak hahaha. Malas nak layan. 

Ni lagi pesanan khidmat masyarakat - Badan dah selim tu tolong2 lah bini mandikan and basuhkan berak anak2 pulok yah.. tak yah sangat melekat duduk atas sofa mcm ada magnet bila bini suh basuh berak anak2 haha!


1 comment:

Leena said...

so true.. syukur Alhamdulillah walaupun orang tengok Kojan yang rupenya sangat garang dan bengis tapi dia adalah seorang suami yang sangat ringan tulang dalam bab-bab mengemas rumah.. dari kemas, menyapu, mengemop, cuci pinggan, lap pinggan, basuh baju, sidai baju,lipat baju semua dia lah.. semoga anak-anak ku yang jejantans ni ikut la jejak langkah pak nya yang ringan tulang.. muahahaha..

 
copyright of This Is Just Anak Abdullah since 2013.Design by Anak Abdullah