>

Wednesday 6 August 2014

Low Class Mentality


Assalamualaikum

Huish, dah sebulan baru dapat nak update blog. Wah! sesambil tu tengok uolls search ape di blog pician ini. Macam-macam benda kan. Paling hits Bacaan Al quran utk anak. Bagus uolls. Ahkak suka. Walau blog ini banyak merapu, ada juga entry islamik untuk di share pada korang tersayang   :)

Ok. Baiklah. 


Hari ni aku nak cerita pasal mentaliti orang Melayu. Well...aku sendiri orang melayu (ada la kacuk arab + scottish sikit tapinya) Haha. Eh tak laaaaaa. Serius boleh?


So, aku nak cakap pasal mentaliti kebanyakan orang Melayu. Tak semua macam ni but ada la yang macam low class mentaliti (hah kan dah keluar bahsa azwan ali aku ni. why bother? why bother? why bother? Tgk tak diva AA di diwanwancara dlm sembang teh tarik? - part dia menangis tu aku percaya bukan air mata propa haha) yang jadik good-good sangat!

Ok. Pergi la mana-mana restoran yang exclusive sikit dekat KL ni, kalau ko pakai tudung. Cakap pulak bahasa Melayu sejati nanti korang akan nampak muka-muka waiter/waitress yang tak kompiden dengan kiter. Dari mula nak masuk restoran sampai la nak order. Siap macam boleh perbodoh-bodohkan kiter lagi. Daaaa??? Mengapa mesti taknak senyum and buat muka ketat ni? Kau owner restoran ker? Kerja ko ape? Waitress je kot??? Hah. Kan dah bunyik belagak tu. Eeeeeee

Kenapa eh? Kalau orang pakai tudung muka ala kadar tu takder duit sangat ker? Memang nak kena parking kereta depan restoran or lekat kunci kereta BMW ats dahi baru nak layan dengan bagus ker atau macam mana? Kiter ni kan semua customer? Sama jer kan? Bayar jugak kan harga makanan tu?

Serius kalau dekat KL ni, member aku dah terkena. diaorang laki bini masuk Designer Boutique Longcham kat klcc, diaorang memang nak beli beg tu. So sesambil belek selfie depan cermin. Ala.. biase lah kan. Sekali kauuuuu kena sound keras ngan Sales Girl situ. Pandang atas bawah atas bawah macam member ni miskin sangat. 

Hati diaorang sebal dah ni. Lepas tu diaorang blah pergi pavi beli sebijik Longcham, gigih ni pergi balik klcc semata2 nak tunjuk balik kat sales girl sombong tadi tu. Hahh muka sales girl tu terkebil-kebil. Dont judge people by selfie. Lantak ah. Bukan ko bagi diaorang makan or hand bag Longcham pon kan? Haha. Tolonggggglah layan customer molek-molek. Ko bukan tahu duit customer ada berapa henggit. 
Kekadang sikap Sales Girl macam ni la buat level of confidence kiter drop ke tapak kaki. Tak kasik chance langsung kiter nak masuk Designer Boutique. Terus rasa rendah diri. Jangan kan kata nak masuk, nak lalu depan tu pon dah rasa debar-debar.

Bila la eh scenario macam ni akan berubah? Kiter ni manusia sama jer. Kalau meninggal semua pakai kain kapan kaler putih. Takder der kalau orang kaya meninggal kapankan dengan kain kapan jenama LV. Orang kaya kalau meninggal dimandikan pon dengan air biasa jer pon dan bukan dengan air evian. Siram kubur dengan air jugak and bukan orang kaya nanti meninggal siram dengan perfume channel Coco. Sama jer kiter semua ni. Takda beza pon orang kaya/orang miskin disisi Allah.


Aku citer ni bukan lah semua manusia sebegitu rupa. Aku nak share cerita kena kat diri sendiri. Laki aku tu konfident dia memang sangattttt tinggi padahal duit dalam wallet ade seratus je haha. Lama dah cerita ni. Masa tu tak ada anak lagi. Kami suka tgk designer handbeg. Cerita ni bukan saja nak mengada bagitau kami suka beli designer handbeg tau.. jangan nak kata ai belagak.. takat suka tapi tak beli buat kene gelak ngan Cik Ta.

OK.


So kami di KLCC, Isma ajak masuk butik channel. Ko tau lah harga seketol channel pon melebihi simpanan aku kan. Aku macam alaaaaa segannn kot. Isma ajak masuk tengok boleh pegang-pegang and rasa beg mahal. FINE. Sales boy situ baikkkkkk sangat layan kami laki bini yg memang sah-sah tak membeli. Dia terangkan kulit apa, jenis apa. Aku yang terkebil-kebil mendengarnya sebab bukannya aku tau hal ehwal channel tu. So now dah dapat mengetahuan channel. Orang sembang channel aku boleh masuk la lepas ni. Kalau tak sebelom ni jilake apekah channel hahahha 


#Group ITTAR ai sedang plan buat family ghatering ke Gold Cost Morib this September! eeeeeee tak zabarnya!


 Burung Indah Yang Galak :)



2 comments:

Leena said...

betol2 aku setuju.. tapi aku tak paham akhir2 entry ko tu apa kaitan dengan masuk butik channel dengan ke taksabaran ko nak p reunion.. muahahahaha (gelak syaitonnirojim)

faraherda.razalan said...

Teringat sy cite Pretty Woman. Klu sy jdk kwn awak tu, sy pun gigih nak pth blk kt kdi KLCC tu. Berlagak mcm ape.

 
copyright of This Is Just Anak Abdullah since 2013.Design by Anak Abdullah